Google

Wednesday, January 24, 2007

Cendawan Tiram...

Korang semua suka makan cendawan tiram tak? Ala yang selalu jual kat pasaraya2 tu..haa nilah nak cerita sikit perusahaan baru yang family aku usahakan sekarang..boleh tahan jugak jualan nyer..sebab dah ada 'klien tetap' so business alhamdulillah la berjalan lancar..just sekali sekala tu ada la sikit rugi..biasa2 time hujan le..ni boleh dikatakan family business sbb abang n mak aku yg punyer..kitorg2 ni support je..

Ni beberapa contoh cendawan lagi...dalam botol tu ada serbuk kayu yang sudah diproses dgn benih cendawan..senang je kan..sebotol harga dia lebih kurang rm1-2..bergantung pada kualiti n kuantitinya..

Salah seorang pekerja(kakak ipar aku sebenarnya) sedang mencabut cendawan2 yang dah matang...ada talent tu...memang seronok gak sekali2 balik holidays buat kerja ni..hehe

tabung2 cendawan yang baru sampai...tunggu masa nak matang..

cendawan lagi....


Wah..ini dia taukeh cendawan kita...sedang memberi taklimat bagaimana nak mencabut cendawan dengan betul..tersenyum lebar je..usahawan baru la katakan..


Tula kengkawan...moral of the storynya...pada sesiapa2 yg still menganggur tu boleh la cuba bisnes2 camni..nampak simple n sempoi tapi pulangan dia alhamdulillah mcm mkn gaji jugak..buat kecik2 dulu n then bila dah untung baru besarkan bisnes..mak aku yang dah tua ni pun still nak try buat bisnes camni...modal kecik je..yang penting kita mesti jujur dan ikhlas bila berniaga..jangan MENIPU...

Pada mak n boy...selamat berniaga n terima kasihlah sbb selalu kirim cendawan bila kitorg blk kl..dapat juga merasa mkn cendawan fresh...cuma kekadang sampai taktau nak masak ape dah...semua dah try..nasi goreng cendawan..sup cendawan..cendawan goreng..sapa2 yang ada resepi cendawan tu boleh le share2 kan..(ida sure tau punyer)...ahaksss!!

7 comments:

Kain Ela DotCom said...

haaaa ni yg suka ni sbb entry ni ada perkataan makan..
kalo cendawan ni aku suka buat sup ngan goreng tepung je...

nak berguru ngn ko lah camana nk berbisnes ni...nk buat kat kg..

Anonymous said...

oo bagus2..kita ada sorg peminat dah nak belajar cara2 mcmn nak tanam cendawan..takpe2..nanti aku bgtau rahsia di sebalik tabir ni....

Anonymous said...

wau.. promote cendawan nampak. hehe.. a'ah lah.. nampak sempoi.. n tak byk mkn space.. bagus! bagus.. ida pulak nak join ek.. alhamdulillah.. bertambah usahawan bumiputera.. teruskan hingga berjaya! (dpt mkn cendawan free nanti hehe)

Anonymous said...

mari2 sapa nak makan cendawan free...anytime je tapi kena datang kuantan le..kalau kl tu kena tunggu 10 tahun lagi la jawabnya....

Unknown said...

payah.. nak belajar gak.. aku baru baca entry ni pagi ni.. lambat ketapi biasaler aku ni.. payah.. serius.. menarik.. sat lagi nak bg tahu kat mak aku ni..

Anonymous said...

haa bagus2..mcm tu la smgt yg kita nak..hehe..sori arr lama aku tak masuk blog ni..cuti sakit lama aritu ni pon baru msk keje balik..btw amie, 'adik' anis dah takde..takde rezeki..

Anonymous said...

salam..wa payah..sedapnya..aku baru makan kt kubur arituh cendawan tauhu..sedap gak..buleh ko try. cendawan masak ngan tofu. tofu tuh goreng dulu, tumis bawang putih ngan halia, pastuh letak sos tiram sket ngan tepung jagung..slmt mencuba hehe...

baby-gaga

baby

anis-gaga

baby development